גיוס עובדים הוא תהליך של מציאת מועמדים מתאימים למשרות פנויות בחברה. התהליך כולל מספר שלבים, החל מפרסום המשרה, דרך סינון קורות החיים ועד לראיונות אישיים.
גיוס עובדים הוא תפקיד חשוב במיוחד בחברות המתרחבות או כאלו המחפשות לגייס עובדים חדשים. גיוס עובדים מוצלח יכול להוביל לגיוס של מועמדים איכותיים שיעזרו לחברה להשיג את מטרותיה. תהליך גיוס עובדים יכול להיות ארוך ומורכב, אך הוא חיוני להצלחת החברה. על ידי ביצוע תהליך גיוס עובדים נכון ויעיל, ניתן למצוא את המועמדים הטובים ביותר למשרות הפנויות ולתרום להצלחת החברה.
מהו תהליך בגיוס עובדים?
התהליך בגיוס עובדים יכול להיות מורכב מאוד וגם פשוט. הכל תלוי בצורך והזמינות של שני הצדדים. עובד שהתפטר עכשיו וזקוק לעבודה יכול לעשות אפילו את כל התהליכים ביום אחד ולהתקבל יום למחרת, אחרי חתימת חוזה. לעומת עובד שכרגע עובד בעבודה ומחפש באופן דיסקרטי את התפקיד הבא, ייקח לו זמן להגיע למשרדים, או לעשות ראיון זום בערב, לבצע מטלות בית ועוד.
תהליך גיוס עובדים מתחיל בזיהוי הצורך ומשם מתקדמים. בואו נבחן את השלבים השונים:
-
זיהוי הצורך בעובדים חדשים
השלב הראשון בגיוס עובדים הוא לזהות את הצורך בעובדים חדשים. הצורך יכול להגיע עקב גידול בעסק, פרישה או פיטורים של עובדים, או צורך בעובדים עם כישורים חדשים, למשל לפתח שוקים במדינה אחרת. כדי לזהות את הצורך בעובדים חדשים, יש לשאול את השאלות הבאות:
- האם העסק גדל?
- האם יש עובדים שמתפטרים?
- האם יש צורך בעובדים עם כישורים חדשים?
- האם יש משקיע שמבקש עוד גיוסים?
לאחר שעניתם על השאלות האלה, אתם יכולים להתחיל לתכנן את תהליך הגיוס.
-
אפיון תפקיד ומפרט כישורים
לאחר זיהוי הצורך בעובדים חדשים, יש לאפיים את התפקיד ואת מפרט הכישורים. תיאור התפקיד צריך לכלול את האחריות של התפקיד, הדרישות התעסוקתיות, ואת המשכורת הממוצעת. מפרט הכישורים צריך לכלול את הכישורים והניסיון הנדרשים לתפקיד. אפיון התפקיד ומפרט הכישורים הם חשובים מאוד, כי הם עוזרים למשוך מועמדים מתאימים לתפקיד.
-
פרסום המשרה
לאחר אפיון התפקיד ומפרט כישורים, יש לפרסם את המשרה. ניתן לפרסם את המשרה באתרי דרושים, ברשתות חברתיות, או באמצעים אחרים כמו באתר החברה.
כאשר מפרסמים את המשרה, חשוב לבחור את הערוצים הנכונים כדי להגיע לקהל היעד. לדוגמה, אם אתם מחפשים עובדים בתחום הטכנולוגיה, אתם יכולים לפרסם את המשרה באתרי דרושים בתחום הטכנולוגיה, או ברשתות חברתיות שבהן נמצאים מהנדסים ומפתחים, כמו לינקדאין.
-
קבלת קורות חיים
לאחר פרסום המשרה, תתחילו לקבל קורות חיים ממועמדים שהגישו למשרה. קורות החיים צריכים לכלול את הניסיון, ההשכלה, והכישורים שלהם. חשוב לעבור על קורות החיים בזהירות, ולבחור את המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד. לא כל מועמד מתאים לתפקיד גם אם הדרישות שלו מתאימות, חשוב לבחון את המועמד ככל שניתן לפני הראיון. למשל בשיחה טלפונית, פרופיל ברשתות חברתיות כמו לינקדאין ועוד.
-
סינון קורות חיים
לאחר קבלת קורות חיים, יש לסנן אותם על פי הדרישות של המשרה. ניתן לסנן את קורות החיים על פי ניסיון, השכלה, תפקיד קודם, ציפיות שכר או תחום התמחות. סינון קורות החיים עוזר לכם לחסוך זמן, ולחסוך את הצורך לראיין מועמדים שאינם מתאימים לתפקיד. סינון אפקטיבי יתקיים בדרך כלל בשיחת טלפון קצרה, שם תוכלו "לחוש" את המועמדים.
-
ראיונות
לאחר סינון קורות החיים, יש לראיין את המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד. ראיונות הם הזדמנות להכיר את המועמדים טוב יותר, ולשאול אותם שאלות על הניסיון, ההשכלה, והכישורים שלהם. ראיונות יכולים להתבצע פנים אל פנים, בטלפון, או בווידאו כמו בזום, גוגל מיט או מיקרוסופט טימס. חלק מהראיונות לתפקידים מורכבים יותר עשויים לכלול מבחני בית בשביל לבדוק את כישורי המועמד על "רטוב".
-
הצעות עבודה
לאחר ראיונות של כל המועמדים, ניתן להציע עבודה למועמד המתאים ביותר. הצעת העבודה צריכה לכלול את המשכורת, ההטבות, ותאריך תחילת העבודה. חשוב להציע את המשכורת המתאימה למועמד, וההטבות שחשובות לו שהוא ביקש אותם בראיון העבודה. תהיו שקופים עם המועמד, אל תציעו או תחסירו דברים, כמו למשל עבודה היברדית, לפני שיקוף מול המועמד, כנ"ל לגבי תנאי השכר.
-
קבלת עובדים חדשים
לאחר קבלת הצעת העבודה, המועמדים יכולים לחתום על החוזה ולהתחיל לעבוד בחברה בתאריך המיועד. חשוב לברך את העובדים החדשים על הצטרפותם לחברה, ולהציג אותם לחברי הצוות שלהם. ניתן גם להצמיד להם מנטור לחודשים הראשונים כדי שיאפשר להם "נחיתה רכה". זכרו לדאוג לכל צרכי המועמד מהיום הראשון. מחשב, פתיחת מייל של החברה וגישה לכל התוכנות עם המייל הנ"ל. אל תתנו לו "להתייבש" ביום הראשון כאשר הוא מחכה לעמדה או מחשב, זה עלול לייצר רושם שלילי ומועמדים קיצוניים יכולים אפילו לעזוב כבר ביום הראשון, אם הם רואים שלא מתייחסים אליהם כמו שצריך מההתחלה, כי מבחינתם זה עשוי להעיד על המשך ההעסקה.
מהם היתרונות בגיוס עובדים חדשים לעסק?
כבר ראינו שגיוס עובדים הוא תהליך חשוב לכל חברה או ארגון. התהליך נועד לגייס ולקבל את המשאב החשוב ביותר שיש לארגון, ההון האנושי. גיוס עובדים הוא תהליך חשוב מאוד עבור כל עסק. על ידי גיוס עובדים חדשים, אתם יכולים לעזור לעסק שלכם לצמוח, לשפר את היעילות, להיות חדשניים יותר, לשפר את התדמית, לשפר את המורל, לשפר את ההון האנושי ולשפר את התוצאות הפיננסיות.
כעת נדון ביתרונות בגיוס עובדים נכון:
גידול העסק: עובדים חדשים יכולים לעזור לכם לייצר יותר מוצרים או שירותים, להרחיב את השוק שלכם ולהגיע ללקוחות חדשים, לשפר את שירות הלקוחות ולבנות תרבות ארגונית חזקה יותר. לדוגמה, אם אתם מעסיקים צוות שיווק חדש, הם יכולים לעזור לכם לפתח אסטרטגיות שיווק חדשות כדי למשוך לקוחות חדשים או להגיע לשווקים חדשים שלפני כן לא הכרתם או לא היה לכם מספיק כוח אדם לחדור אליהם. בנוסף, אם אתם מעסיקים צוות מכירות חדש, הם יכולים לעזור לכם למכור יותר מוצרים או שירותים ללקוחות קיימים ולהגדיל את המחזור החודשי ולצמוח.
שיפור היעילות: עובדים חדשים יכולים לעזור לכם לבצע משימות שעובדים ותיקים אינם יכולים לבצע או אינם רוצים לבצע, לשפר את התהליכים העסקיים שלכם, להשתמש ולהכיר טכנולוגיה חדשה ולבנות צוות חזק יותר, יעיל יותר ומהיר יותר. לדוגמה, אם אתם מעסיקים צוות חדש של מהנדסים, הם יכולים לעזור לכם לפתח מוצרים חדשים או לשפר את המוצרים הקיימים שלכם. ניתן להוסיף פיצ'רים אשר תוכלו למכור במחירי פרימיום, או לפתח מוצר חדש לחלוטין לנישה שלא הייתה לכם בה דריסת רגל. כמו כן, אם אתם מעסיקים צוות חדש של מנהלים, הם יכולים לעזור לכם לשפר את התהליכים העסקיים שלכם ולבנות צוות עובדים חזק יותר עם תרבות ארגונית יציבה ומבוססת.
חדשנות: עובדים חדשים יכולים לעזור לעסק שלכם להיות חדשני יותר על ידי הבאת רעיונות חדשים ופרויקטים חדשים, ולסייע לכם להסתכל על העסק שלכם מזווית אחרת ולסייע לכם לחפש חדשנות בשוק קיים או חדש. לדוגמה, אם אתם מעסיקים צוות חדש של פיתוח עסקי, הם יכולים לעזור לכם להכיר ולפתח טכנולוגיות חדשות ומוצרים חדשים או לשפר את הטכנולוגיה הקיימת שלכם. טכנולוגיה חדשה יכולה לקרוץ לשוק חדש, ובעזרתה לצוות החדש יהיה יותר קל לסגור מולם. ניתן להקים צוות שלם בשפה שאתם לא דוברים כדי שינהל את העסק בשוק חדש לחלוטין כמו סין למשל, ובכך להגדיל את המחזור ולשדר חדשנות לשווקים שלא הכירו אתכם. החדירה יכולה לסייע גם לבניית מוניטין ומייד נרחיב על כך.
שיפור התדמית: זוכרים שהבטחנו להרחיב על כך? עובדים חדשים יכולים לעזור לכם לשפר את תדמית העסק שלכם על ידי בניית צוות עובדים מגוון יותר, בניית צוות עובדים חזק יותר, בניית תרבות ארגונית בריאה יותר ובניית תדמית עסקית חיובית יותר. לדוגמה, אם בתחום של העסק שלכם יש סטיגמה מסויימת, למשל של גילנות, גיוס מועמדים חדשים בוגרים ומבוגרים יותר, תעזור לפרק את הסטיגמה הזאת וגם יכולה למצב אתכם כחברה מכילה שלא מתייחסת לגילים אלא לתוצאות ומקצועיות.
שיפור המורל: עובדים חדשים יכולים לעזור לכם לשפר את המורל של העסק שלכם על ידי הבאת אנרגיה חדשה ולעסק, בניית תחושת קהילה בעסק, בניית תחושת שייכות בעסק ובניית תחושת מטרה בעסק. לדוגמה, אם אתם מעסיקים צוות חדש של עובדים צעירים, הם יכולים להביא צעירה וחדשנית לעסק. בנוסף, אם אתם מעסיקים צוות של עובדים מתנדבים, הם יכולים לעזור לכם לבנות תחושת קהילה ושליחות בעסק.
שיפור ההון האנושי: גיוס עובדים משאבי אנוש יכול לעזור לכם לשפר את ההון האנושי שלכם על ידי איתור כישרונות חדשים, הכשרת עובדים חדשים, פיתוח עובדים חדשים וגיוסם. לדוגמה, אם אתם מעסיקים צוות חדש של מומחים בגיוסים טכנולוגים, הם יכולים לעזור לכם לאתר טאלנטים בעזרת חיבור לרשתות שלכם אין גישה אליהם. הטאלנטים יעזור לחברה לצמוח וגם יכולים למשוך עליה אנשים איכותיים יותר, שכן טאלנטים אוהבים טאלנטים והשמועה תתפשט במהירות שאתם מחפשים אנשים איכותיים ומוכנים להשקיע בכך.
שיפור התוצאות הפיננסיות: עובדים חדשים יכולים לעזור לכם לשפר את התוצאות הפיננסיות של העסק שלכם על ידי ייצור יותר מוצרים או שירותים, מכירות של יותר מוצרים או שירותים, חיסכון בעלויות ושיפור הרווחיות של החברה שלכם. לדוגמה, אם אתם מעסיקים צוות ייצור נוסף, הם יכולים לעזור לכם לייצר יותר מוצרים, מה שיכול להוביל למכירות גבוהות יותר. או, אם אתם מעסיקים צוות מכירות ורטנשן חדש, הם יכולים לעזור לכם למכור יותר מוצרים או לעשות יותר אפסלים ללקוחות חדשים וקיימים, מה שיכול להוביל למחזור מכירות מכירות גבוה יותר.
סיכום
גיוס עובדים הוא תהליך של מציאת עובדים חדשים לעסק. הוא כולל פרסום משרות, ראיון עם מועמדים וסינון מועמדים מתאימים. תהליך גיוס עובדים וגם גיוס עובדים משאבי אנוש חשוב עבור עסקים בכל הגדלים. על ידי גיוס עובדים חדשים, עסקים יכולים להרחיב את העסק שלהם, לשפר את היעילות שלהם, להיות חדשניים יותר, לשפר את התדמית שלהם, לשפר את המורל שלהם ולשפר את ההון האנושי שלהם. כל אלו יכולים להוביל למחזורי מכירות גדולים יותר וצמיחה בסדרי גודל (אקספוננט) של הארגון.
כאשר חברה מגיייסת עובדים חדשים, היא צריכה לוודא שהיא בוחנת את המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד. החברה צריכה גם לוודא שהיא מציעה לעובדים החדשים את ההכשרה והתמיכה שהם צריכים כדי להצליח בתפקידם. תהליך גיוס עובדים יכול להיות זמן רב ומורכב, אך הוא חשוב עבור כל עסק. על ידי ביצוע תהליך גיוס עובדים יעיל, עסקים יכולים למצוא את העובדים הטובים ביותר עבור העסק שלהם.
חושב לקחת איש מקצוע שמבין עניין. לפעמים צוות הגיוס הפנימי לא תמיד בקיא בכל רזי גיוס עובדים וגיוס עובדים משאבי אנוש, לפעמים עזרה מבחוץ של מומחים בתחום, כאלו שכבר גייסו בעצמם או ללקוחות בתחומים משיקים, יכולה לקצר תהליכים וגם לחסוך לכם כסף. למידע נוסף על גיוס עובדים פנו אלינו.